På gaden og skærmen – Natteravnene skal synliggøres på sociale medier 

Med friske idéer og nye tilgange stræber Natteravnene efter at nå ud til en bredere befolkning. For at fange de unges opmærksomhed, gør de sig synlige på moderne platforme 

Formand Pernille Cornelius i Natteravnenes “klubhus” og med de famøse gule jakker. Foto: Rasmus Nielsen. 

Skrevet af: Rasmus Nørgaard Nielsen, 57868@dmjx.dk 

Let genkendelige i deres gule jakker, og lommerne fyldt med bolsjer og kondomer, vandrer Natteravnene rundt i byens natteliv, og forsøger efter bedste evne at sørge for de unges sikkerhed. Lige så let genkendelige skal de nu også være online. Med ny taktik og øget fokus, skal Natteravnene Viborg nå ud til flere af byens borgere. 

 Fra at skjule hvilke dage man kunne forvente deres tilstedeværelse på byens gader og stræder, til at reklamere med det på Facebook – endda med billeder og navne på den pågældende nats frivillige.  

Sådan ser et opslag på Natteravnenes sociale medier ud. Foto: Dan R. Jensen

Møde de unge i øjenhøjde 

Det øgede fokus på synliggørelse er stadig i udviklingsfasen, men formand Pernille Cornelius beretter om foreløbig succes og mod på endnu mere: 

“Vi kan jo se at cirka 18.000 har set vores opslag, og at vi har fået mere end 500 likes.” 

Men det øgede fokus på sociale medier stopper ikke her. Natteravnene lykkedes rigtig godt med at nå ud til det ældre segment, men vil også gerne i højere grad ud til de yngre borgere. Der er derfor gode overvejelser i gang, om hvordan man når ud til netop dem, og endda om der er mulighed for at samarbejde i højere grad. 

“Hvordan kommer vi ud til dig som ung, hvis vi gerne vil have jeres hjælp, eller have at I byder ind? Hvis du nu samler 25 kammerater, og tager ned i Borgvold i eftermiddag, så kunne det være fedt hvis du skriver: ‘hej! Kigger I ikke lige forbi?’” 

Der er her særligt overvejelser om eventuelt brug af Instagram, Snapchat og Tiktok for at fange de unges opmærksomhed. Instagramprofilen er oprettet, men med 21 følgere er der et stykke vej endnu til det ønskede resultat.